Савремени образовни процес у великој мери се заснива на утврђеним и дефинисаним стандардима.

Образовни стандарди су искази о основним знањима и умећима из одређене области, која ученици треба да стекну у предвиђеном времену. За разлику од образовних циљева, који на уопштен начин исказују оно што образовни систем жели да постигне школовањем, стандарди су искази о конкретним постигнућима ученика, о томе шта ученик уме да уради после завршене основне школе. Степен остварености стандарда је мерљив, а резултати се могу пратити током више година.
Правилником о стандардима образовних постигнућа за крај првог циклуса основног образовања и за крај основног образовања прописани су стандарди образовних постигнућа:
1) за крај првог циклуса основног образовања:
(1) Српски језик;
(2) Математика;
(3) Природа и друштво;
2) за крај основног образовања:
(1) Српски језик и књижевност;
(2) Математика;
(3) Биологија;
(4) Физика;
(5) Хемија;
(6) Географија;
(7) Историја;
(8) Физичко и здравствено образовање;
(9) Музичка култура;
(10) Ликовна култура;
(11) Информатика и рачунарство;
(12) Техника и технологија;
(13) Страни језици – први страни језик;
(14) Страни језици – други страни језик.