Наставник и стручни сарадник може током рада и професионалног развоја да напредује стицањем звања:
- педагошки саветник,
- самостални педагошки саветник,
- виши педагошки саветник и
- високи педагошки саветник
Услови за стицање звања
Осим поседовања дозволе за рад – лиценце, наставник треба да испуњава одређене услове који се односе на радно искуство, компетентност, стручно усавршавање, учествовање у подизању квалитета образовно-васпитног рада, познавање страног језика и коришћење рачунара.
Мерила за вредновање услова за стицање звања
Услови за стицање звања за наставнике вреднују се у односу на:
- Показани ниво компетенција;
- Иницирање и учествовање у подизању квалитета педагошке праксе.
1. Показани ниво компетенција
Наставник има:
- натпросечан степен ако за све компетенције има оцену А
- висок степен ако за сваку компетенцију има најмање оцену Б.
2. Иницирање и учествовање у подизању квалитета педагошке праксе
Иницирање и учествовање у подизању квалитета педагошке праксе оцењује се кроз врсте и број активности у обављању послова наставника и стручног сарадника.
A | Б | В | Г |
1) Извођење најмање два часа наставе на којима је присутан студент или приправник са ментором и заједничко анализирање наставе; 2) Извођење најмање пет огледних часова, односно активности; 3) Тимско учествовање у припремању најмање пет часова наставе, односно активности у школи; 4) Учешће у анализи најмање пет часова наставе, односно активности одржаних у школи; 5) Kоришћење аудио-визуелних средстава ради остваривања образовно-васпитних циљева; 6) Приказ новина стручном органу школе из научне дисциплине, односно области уметности из које изводи наставу; 7) Организовање предавања, трибине, смотре, књижевних сусрета, академије или изложбе радова у школи; 8) Израда наставног средства и његово приказивање стручном органу школе; 9) Објављивање приказа стручног рада, односно књиге у стручном часопису; 10) Објављивање стручног рада у стручном часопису; 11) Организовање одласка ученика у биоскоп, позориште, на концерте или спортске манифестације; 12) Ангажовање у раду стручног актива, односно друштва на нивоу општине, односно града; 13) Учествовање на стручним скуповима на нивоу региона, односно Републике; 14) Учествовање на стручним, односно студијским путовањима; 15) Учествовање у активностима менторског рада студентима. | 1) Вођење радионица, најмање два различита излагања или огледна часа на стручном скупу или саветовању на нивоу општине, односно града; 2) Истраживања образовно-васпитне праксе на нивоу друштвене заједнице и давање приказа њихових резултата на наставничком већу; 3) Рад у стручном друштву на нивоу Републике (у управи стручног друштва или стручним комисијама); 4) Учешће у истраживачком пројекту у вези са унапређивањем образовно-васпитне праксе; 5) Организовање рада ученичких организација и подстицање учешћа ученика у њима; 6) Учествовање у изради школског програма; 7) Објављивање приказа страног стручног рада, односно књиге која није преведена у стручном часопису; 8) Организовање предавања, трибине, смотре, књижевних сусрета, академије или изложбе радова на нивоу општине, града, односно Републике; 9) Ауторство или коауторство примера добре праксе објављеног у публикацији центара, завода, Министарства, научноистраживачких институција, стручних друштава и удружења; 10) Учествовање у организовању регионалних, односно републичких семинара; 11) Kоординација или вођење програма огледа на нивоу школе; 12) Пласман ученика које је припремао наставник на општинским или окружним такмичењима; 13) Рецензија уџбеника, приручника или радне свеске која је одобрена за употребу; 14) Руковођење стручним активом, односно друштвом на нивоу општине или града; 15) Учествовање у раду стручних комисија завода или Министарства. | 1) Учествовање на међународном скупу или саветовању; 2) Kреирање програма стручног усавршавања у школи; 3) Kоординисање израде школског програма; 4) Руковођење стручним друштвом на градском, односно регионалном или републичком нивоу; 5) Kоауторство истраживачког пројекта у вези са унапређивањем образовно-васпитне праксе; 6) Подстицање и укључивање запослених у школи на различите облике стручног усавршавања; 7) Пласман ученика које је наставник припремао на републичким, односно савезним такмичењима; 8) Kоординација истраживачког пројекта у вези са унапређивањем образовно-васпитне праксе у оквиру друштвене заједнице; 9) Kоауторство патентираног наставног средства; 10) Излагање или вођење радионице на стручном скупу, односно саветовању на републичком нивоу; 11) Kоауторство приручника или радне свеске одобрене за употребу. | 1) Припремање ученика за међународна такмичења; 2) Подизање информатичке културе у школи са циљем размене информација; 3) Ауторство патентираног наставног средства; 4) Подстицање, учествовање или укључивање школе у међународне образовне пројекте; 5) Ауторство или коауторство одобреног програма или пројекта у образовању; 6) Вођење радионице на међународном скупу или семинару, односно излагање; 7) Ауторство истраживачког пројекта; 8) Ауторство, односно коауторство уџбеника или збирке задатака која је одобрена за употребу. |
Поступак стицања звања
Поступак за стицање одговарајућег звања покреће наставник и стручни сарадник подношењем захтева установи најкасније 4 месеца пре краја 2. полугодишта.
Наставник и стручни сарадник подноси:
- доказе о испуњености услова за стицање звања
- самопроцену степена остварености образовно-васпитних циљева, према степену стечених компетенција
- самопроцену иницирања и учествовања у подизању квалитета О-В рада
Извор: https://okc.rs/kako-do-viseg-zvanja-i-vece-plate/
Рад у звању
педагошки саветник | самостални ПС | виши ПС | високи ПС |
1) пружа стручну помоћ колегама који имају недоумице, дилеме у раду, када ученици не напредују у складу са потенцијалима и имају низак ниво постигнућа; 2) активно учествује у раду тима који припрема школски програм, ИОП, програм заштите од насиља, злостављања и занемаривања и др.; 3) учествује у изради развојног плана, годишњег плана рада и плана стручног усавршавања установе; 4) води тим за остваривање угледних часова и активности; 5) учествује у анализирању резултата самовредновања и предлагању мера за побољшање рада установе; 6) покреће иницијативе у сарадњи са родитељима, колегама и јединицом локалне самоуправе за унапређивање друштвене улоге установе; 7) прати напредовање ученика примењујући различите методе и технике; 8) учествује у праћењу развоја компетенција за професију наставника и стручних сарадника у установи. | 1) планира и остварује програм менторства у установи; 2) ради са приправницима и стажистима у својству ментора; 3) ради са студентима који су на пракси у установи; 4) координира рад тима за приказивање примера добре праксе и иновација у образовно-васпитном раду; 5) учествује у праћењу развоја компетенција наставника и стручних сарадника у односу на постигнућа ученика у оквиру јединице локалне самоуправе или за више установа независно од територијалног распореда; 6) учествује у планирању и остваривању различитих облика стручног усавршавања у установама у оквиру јединице локалне самоуправе или за више установа независно од територијалног распореда. | 1) сарађује са школском управом, центром за стручно усавршавање на планирању и остваривању различитих облика стручног усавршавања, унапређивања образовно-васпитног рада и квалитета рада установе; 2) учествује у праћењу нивоа развоја и постигнућа ученика у установама у оквиру школске управе; 3) води акциона или друга истраживања у области образовања и васпитања, анализе ученичких постигнућа и слично; 4) на основу анализе стања предлаже теме за пројекте и програме за установе и запослене у оквиру школске управе; 5) ради у различитим тимовима и радним групама Завода, Педагошког завода, Завода за вредновања квалитета образовања и васпитања и Министарства. | 1) учествује у обучавању извођача и реализатора програма; 2) води истраживање у области образовања и васпитања од регионалног или националног значаја; 3) даје саветодавну подршку Министарству по питањима развоја образовања. |
Корисни линкови
Нови Правилник о сталном стручном усавршавању и напредовању у звања наставника, васпитача и стручних сарадника.